Strona główna

 

Praca z dzieckiem agresywnym.

 

Spis treści:

 

Teorie powstawania agresji.

 

Jest kilka teorii powstawania agresji m.in.:

Jak pomóc dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi:

Mechaniczne czynniki powstawania agresji:

Co zrobić, żeby złość nie przeradzała się w agresję:

 

Kontakt terapeutyczny z dzieckiem.

 

Portret psychologiczny dziecka.

Choroby występujące u dzieci z zaburzeniami w zachowaniu.

Środowiska, z jakich pochodzą dzieci z zaburzeniami w zachowaniu.

Różne teorie pomagania dzieciom z zaburzeniami w zachowaniu.

Empatia.

 

Przemoc seksualna.

 

Typy sprawców:

Objawy sugerujące molestowanie seksualne dziecka:

Objawy somatyczne:

Zachowania dzieci:

Warunki sprzyjające przemocy seksualnej:

Ofiary:

Sprawcy:

 

 

Teorie powstawania agresji.

 

Jest kilka teorii powstawania agresji m.in.:

 

1.               uwarunkowania genetyczne – człowiek rodzi się z instynktem walki.

2.               Teoria frustracji – jeżeli zablokowana zostanie realizacja potrzeby (coś bardzo chcemy osiągnąć, a to zostanie zablokowane) wówczas reagujemy agresywnie.

Tworzy się mechanizm powstania agresji, która się różnie przejawia. U niektórych osób może być zepchnięta do podświadomości i przy zadziałaniu jakiegoś bodźca może wybuchnąć (dlatego dzieci się różnie zachowują – czasami mówimy, że nieadekwatnie do sytuacji). W pracy z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne obserwujemy, jakie potrzeby zostały zablokowane i czy jesteśmy w stanie je zaspokoić – np. potrzeba przynależności – możemy stać się dla dziecka osobą ważną, musimy się jednak zastanowić na ile możemy zaspokoić potrzebę dziecka, żeby go później nie zranić (np. rodziny zaprzyjaźnione, akcja zabierania dzieci na święta) i żeby potrzeba znowu się nie zablokowała.

 

Jak pomóc dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi?

 

-                  zauważać w dziecku inne dobre strony

-                  organizować zajęcia, w których dziecko może się wykazać i uzyskać uznanie (szukajmy momentu, kiedy jest dziecko za co pochwalić)

-                  przy reagowaniu na sytuacje agresywne nie można dziecka poniżać przy innych (szczególnie ważne jest to w okresie dojrzewania, kiedy tworzy się tożsamość jednostki i młodzież jest na to szczególnie uczulona)

-                  mówimy o konkretnym złym zachowaniu, a nie o osobie jako całości

-                  zauważamy momenty dobrego zachowania dziecka (dziecko, które źle się zachowuje zauważa, że zwraca na siebie uwagę tylko wtedy, gdy się źle zachowuje, to samo coraz bardziej się nakręca w tym kierunku)

-                  dobrą metodą zastępczego zaspokojenia potrzeb jest wolontariat

3.               modelowanie społeczne – media, gry komputerowe, patologia rodzinna.

Dziecko tak się zachowuje, jakie zachowania obserwuje w najbliższym otoczeniu.

 

Mechaniczne czynniki powstawania agresji:

 

 

-                  uszkodzenie mózgu (padaczka skroniowa), (wybuchy psychoafektywne, agresja werbalna)

-                  rozszerzenie działalności testosteronu, mężczyźni realizują się w zawodach i dyscyplinach sportu, jeżeli w ten sposób nie obniżą działania tego hormonu, wówczas przejawiają działania agresywne

-                  drażnienie ciała migdałowatego

Trudna jest diagnoza czynników mechanicznych i ciężka jest praca z takimi dziećmi.

4.               zmęczenie, odczuwanie bólu, przeludnienie.

W reakcji na zachowania agresywne musimy pamiętać, że kara nie może spowodować poczucia odwetu (kara fizyczna zawsze to powoduje), tylko poczucie winy. Karać nie powinna osoba będąca w konflikcie. Należy posłużyć się osobą, która jest w dobrym kontakcie z osobą agresywną, jest dla niego osobą znaczącą – w tej sytuacji poczucie winy. Kara powinna być natychmiastowa i adekwatna do winy.

Bardzo dobre dla dzieci agresywnych są prace manualne, plastyczne – ważna jest tutaj duża swoboda dzieci w wyborze techniki, tematyki i tempa pracy, dyrektywne formy oddziaływania na wychowanka przynoszą małe efekty.

 

Co zrobić, żeby złość nie przeradzała się w agresję?

 

-                  należy powiedzieć wprost to, co się czuje, żeby uczucia nie zalegały, jeżeli spotka nas jakaś przykrość

-                  możemy powiedzieć o sytuacji drażliwej zaufanej osobie (wygadać się). Osoba zaufana powinna spokojnie nas wysłuchać, nie komentować (opowiadając komuś drażliwą sytuację, wyjaśniamy ją również sobie)

-                  powiedzenie „przepraszam” osobie, której wyrządziło się krzywdę powoduje obniżenie reakcji agresywnych

-                  uczucie empatii – jesteśmy wstanie współodczuwać to, co odczuwa dana osoba od której doznaliśmy krzywdy

Zastępowanie agresji – trening pokazujący, że można zachować się inaczej (jedna z form pracy z dziećmi agresywnymi)

-                  „głośne myślenie” – zajęcia z dziećmi nt. jak można zachować się inaczej, nieagresywnie w danej sytuacji

-                  włączenie grupy rówieśniczej, żeby modelować zachowania – zachęcać dzieci do brania udziału w różnych kołach zainteresowań, w których obowiązują pewne normy zachowań. Chęć bycia w tej grupie powoduje zmianę zachowania agresywnego.

-                  Programy uczące zachowań prospołecznych (negocjacje, mediacje, arbitraż)

Żeby osiągnąć sukces należy stosować wiele metod oddziaływania na wychowanka, w każdej sytuacji musimy zachować spokój i nie możemy wywierać presji czasowej.

Bardzo ważne jest zrozumienie dziecka i przyczyn jego zachowania negatywnego, (jakie potrzeby zostały zablokowane) należy dać mu wsparcie i pomoc. Dzieci agresywne powinny nauczyć się chodzić i zwracać w różnych sytuacjach do osób znaczących.

 

Kontakt terapeutyczny z dzieckiem.

 

Portret psychologiczny dziecka.

 

Aby pomóc dziecku agresywnemu należy zbudować jego portret psychologiczny, który przejawia się w następujących zachowaniach:

-                  poczucie niższej wartości

-                  postawa bierna

-                  krótko koncentrują uwagę

-                  z trudem nawiązują kontakt

-                  zaburzony system wartości

-                  przejawiają zachowania agresywne

 

Choroby występujące u dzieci z zaburzeniami w zachowaniu.

 

Musimy wiedzieć jakie choroby występują u tych dzieci:

-                  choroby tarczycy

-                  zespół odrzucenia

-                  zaburzenia układu oddechowego

-                  padaczka

-                  zaburzenia koordynacji

-                  choroba sieroca

-                  porażenia mózgowe

-                  mikrouszkodzenia

-                  upośledzenie umysłowe

-                  nerwice

 

Środowiska, z jakich pochodzą dzieci z zaburzeniami w zachowaniu.

 

z jakiego środowiska pochodzą ?

-                  bezrobocie

-                  alkoholizm

-                  niezaradność życiowa

-                  konflikt z prawem

-                  choroba przewlekła (psychiczna)

-                  rodzina niepełna, wielodzietna

-                  dysfunkcja w rodzinie

-                  rodziny rekonstruowane

-                  rodziny wielopokoleniowe z zaburzeniami więzi

-                  ubóstwo w rodzinach

 

Różne teorie pomagania dzieciom z zaburzeniami w zachowaniu.

 

Istnieją różne teorie pomagania m.in.:

-                  teoria doboru naturalnego:

Człowiek w drodze przystosowania się do świata ma zdolność pomagania, przez co dłużej, bezpieczniej żyje, jego byt jest bardziej bezpieczny, lepszy

-                  teoria zysków i strat

 

Straty

zyski

Pomogę

 

 

nie pomogę

 

 

 

 

 

 

 Jeżeli straty przewyższają zyski to nie podejmujemy decyzji o pomaganiu i odwrotnie.

-                  teoria altruizmu = empatii – człowiek jest altruistą poprzez empatię. Są to czynniki związane ze sobą.

 

Empatia.

 

Co składa się na empatię:

-                  własne doświadczenie

-                  wiedza

-                  cechy osobowościowe

-                  emocje, uczucia

-                  wychowanie, uwrażliwienia nas na drugiego człowieka

Empatia ma bardzo duże znaczenie w pracy z dzieckiem, w jego zrozumieniu i pomaganiu mu. Trzeba polubić dzieci, żeby zacząć im pomagać, a pomoc danemu dziecku była skuteczna.

 

 

Przemoc seksualna.

 

Ofiarą przemocy seksualnej pada około 10% dziewcząt i 11% chłopców.

Typy sprawców:

-                  kokietujący – zna potrzeby dziecka, może je czymś przekupić, dziecko czuje się współwinne

-                  zahamowany – wycofany, nie umie nawiązać kontaktu z dorosłymi

-                  sadystyczny – doznaje przyjemności, gdy aktu przemocy seksualnej dokonuje z brutalnością

Objawy sugerujące molestowanie seksualne dziecka:

-                  nieokreślone dolegliwości somatyczne (bóle brzucha, głowy, wymioty )

-                  często opuszcza zajęcia szkolne

-                  nieadekwatna kontrola w domu (kontrole podczas wycieczek, imprez szkolnych)

-                  przebycie infekcji układu moczowego

-                  przyznanie się do aktywności płciowej (rozmowy, rysunki)

Przeprowadzając wywiad z takim dzieckiem, tworzymy atmosferę bezpieczeństwa, intymności – słuchamy, nie wypytujemy, zdobywamy zaufanie dziecka, mówimy o winie sprawcy.

Objawy somatyczne:

-                  zasinienie, obrzęk wokół narządów płciowych

-                  dyskomfort w czasie chodzenia i siadania

-                  otarcia naskórka

Zachowania dzieci:

-                  niska samoocena

-                  zmiany w sposobie jedzenia, niechęć do pewnych potraw, wymioty

-                  nieuzasadnione, nowe lęki

-                  zaburzenia snu, koszmary nocne

-                  zmiana osobowości – dziecko dotąd spokojne staje się agresywne, wulgarne, dokonuje przemocy na innych dzieciach lub nadmiernie uległe

-                  niepowodzenia szkolne, brak koncentracji uwagi

-                  wycofywanie się z kontaktów społecznych, brak kontaktu z rówieśnikami

-                  poziom wiedzy wyszukany i nieadekwatny do wieku

-                  narkomania

-                  próby samobójcze

Warunki sprzyjające przemocy seksualnej:

-                  osoby są chore, małe dzieci, które nie umieją o tym powiedzieć

-                  środowiska izolowane, nie ma kontroli społecznej (sąsiadów)

-                  alkohol

-                  nadmierne zagęszczenie w domu

Ofiary:

-                  małe dzieci do 6 – 7 r. ż. – dziewczynki

-                  chłopcy w okresie dojrzewania są ofiarami pedofilów

-                  dzieci zaniedbane środowiskowo, dzieci, których matki również były molestowane seksualnie

 

Sprawcy:

 

Ludzie wykształceni, młodzi z dobrą pozycją społeczną, cieszący się autorytetem, najczęściej mężczyźni.

 

Nadużycie seksualne jest karalne – każde zachowanie osoby dorosłej, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka – ekshibicjonizm wobec dzieci, uwodzenie słowne, mające podniecić, świadome czynienie z dzieci świadków aktów płciowych, zachęcanie do pozowania do zdjęć pornograficznych oraz udziału w filmach pornograficznych.

 

 

 

 

 

Opracowała:

mgr Elżbieta WIĘCEK

2002-11-14

Twoja opinia dotycząca problemu...

 

Góra