Spis treści:
Jest kilka teorii powstawania
agresji m.in.:
Jak pomóc dziecku z
zaburzeniami emocjonalnymi:
Mechaniczne
czynniki powstawania agresji:
Co zrobić, żeby złość nie przeradzała
się w agresję:
Kontakt terapeutyczny z dzieckiem.
Portret psychologiczny dziecka.
Choroby występujące u dzieci z
zaburzeniami w zachowaniu.
Środowiska, z jakich pochodzą dzieci
z zaburzeniami w zachowaniu.
Różne teorie pomagania dzieciom z
zaburzeniami w zachowaniu.
Objawy sugerujące molestowanie
seksualne dziecka:
Warunki sprzyjające przemocy
seksualnej:
1.
uwarunkowania
genetyczne – człowiek rodzi się z instynktem walki.
2.
Teoria
frustracji – jeżeli zablokowana zostanie realizacja potrzeby (coś bardzo chcemy
osiągnąć, a to zostanie zablokowane) wówczas reagujemy agresywnie.
Tworzy się mechanizm
powstania agresji, która się różnie przejawia. U niektórych osób może być
zepchnięta do podświadomości i przy zadziałaniu jakiegoś bodźca może wybuchnąć
(dlatego dzieci się różnie zachowują – czasami mówimy, że nieadekwatnie do
sytuacji). W pracy z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne obserwujemy,
jakie potrzeby zostały zablokowane i czy jesteśmy w stanie je zaspokoić – np.
potrzeba przynależności – możemy stać się dla dziecka osobą ważną, musimy się
jednak zastanowić na ile możemy zaspokoić potrzebę dziecka, żeby go później nie
zranić (np. rodziny zaprzyjaźnione, akcja zabierania dzieci na święta) i żeby
potrzeba znowu się nie zablokowała.
-
zauważać
w dziecku inne dobre strony
-
organizować
zajęcia, w których dziecko może się wykazać i uzyskać uznanie (szukajmy
momentu, kiedy jest dziecko za co pochwalić)
-
przy
reagowaniu na sytuacje agresywne nie można dziecka poniżać przy innych (szczególnie
ważne jest to w okresie dojrzewania, kiedy tworzy się tożsamość jednostki i
młodzież jest na to szczególnie uczulona)
-
mówimy
o konkretnym złym zachowaniu, a nie o osobie jako całości
-
zauważamy
momenty dobrego zachowania dziecka (dziecko, które źle się zachowuje zauważa,
że zwraca na siebie uwagę tylko wtedy, gdy się źle zachowuje, to samo coraz
bardziej się nakręca w tym kierunku)
-
dobrą
metodą zastępczego zaspokojenia potrzeb jest wolontariat
3.
modelowanie
społeczne – media, gry komputerowe, patologia rodzinna.
Dziecko tak się zachowuje,
jakie zachowania obserwuje w najbliższym otoczeniu.
-
uszkodzenie
mózgu (padaczka skroniowa), (wybuchy psychoafektywne, agresja werbalna)
-
rozszerzenie
działalności testosteronu, mężczyźni realizują się w zawodach i dyscyplinach
sportu, jeżeli w ten sposób nie obniżą działania tego hormonu, wówczas
przejawiają działania agresywne
-
drażnienie
ciała migdałowatego
Trudna jest diagnoza
czynników mechanicznych i ciężka jest praca z takimi dziećmi.
4.
zmęczenie,
odczuwanie bólu, przeludnienie.
W reakcji na zachowania
agresywne musimy pamiętać, że kara nie może spowodować poczucia odwetu (kara
fizyczna zawsze to powoduje), tylko poczucie winy. Karać nie powinna osoba
będąca w konflikcie. Należy posłużyć się osobą, która jest w dobrym kontakcie z
osobą agresywną, jest dla niego osobą znaczącą – w tej sytuacji poczucie winy.
Kara powinna być natychmiastowa i adekwatna do winy.
Bardzo dobre dla dzieci
agresywnych są prace manualne, plastyczne – ważna jest tutaj duża swoboda
dzieci w wyborze techniki, tematyki i tempa pracy, dyrektywne formy
oddziaływania na wychowanka przynoszą małe efekty.
-
należy
powiedzieć wprost to, co się czuje, żeby uczucia nie zalegały, jeżeli spotka
nas jakaś przykrość
-
możemy
powiedzieć o sytuacji drażliwej zaufanej osobie (wygadać się). Osoba zaufana
powinna spokojnie nas wysłuchać, nie komentować (opowiadając komuś drażliwą
sytuację, wyjaśniamy ją również sobie)
-
powiedzenie
„przepraszam” osobie, której wyrządziło się krzywdę powoduje obniżenie reakcji
agresywnych
-
uczucie
empatii – jesteśmy wstanie współodczuwać to, co odczuwa dana osoba od której
doznaliśmy krzywdy
Zastępowanie agresji – trening
pokazujący, że można zachować się inaczej (jedna z form pracy z dziećmi
agresywnymi)
-
„głośne
myślenie” – zajęcia z dziećmi nt. jak można zachować się inaczej, nieagresywnie
w danej sytuacji
-
włączenie
grupy rówieśniczej, żeby modelować zachowania – zachęcać dzieci do brania
udziału w różnych kołach zainteresowań, w których obowiązują pewne normy
zachowań. Chęć bycia w tej grupie powoduje zmianę zachowania agresywnego.
-
Programy
uczące zachowań prospołecznych (negocjacje, mediacje, arbitraż)
Żeby osiągnąć sukces należy
stosować wiele metod oddziaływania na wychowanka, w każdej sytuacji musimy
zachować spokój i nie możemy wywierać presji czasowej.
Bardzo ważne jest
zrozumienie dziecka i przyczyn jego zachowania negatywnego, (jakie potrzeby
zostały zablokowane) należy dać mu wsparcie i pomoc. Dzieci agresywne powinny
nauczyć się chodzić i zwracać w różnych sytuacjach do osób znaczących.
Aby pomóc dziecku
agresywnemu należy zbudować jego portret psychologiczny, który przejawia się w
następujących zachowaniach:
-
poczucie
niższej wartości
-
postawa
bierna
-
krótko
koncentrują uwagę
-
z
trudem nawiązują kontakt
-
zaburzony
system wartości
-
przejawiają
zachowania agresywne
Musimy wiedzieć jakie
choroby występują u tych dzieci:
-
choroby
tarczycy
-
zespół
odrzucenia
-
zaburzenia
układu oddechowego
-
padaczka
-
zaburzenia
koordynacji
-
choroba
sieroca
-
porażenia
mózgowe
-
mikrouszkodzenia
-
upośledzenie
umysłowe
-
nerwice
z jakiego środowiska
pochodzą ?
-
bezrobocie
-
alkoholizm
-
niezaradność
życiowa
-
konflikt
z prawem
-
choroba
przewlekła (psychiczna)
-
rodzina
niepełna, wielodzietna
-
dysfunkcja
w rodzinie
-
rodziny
rekonstruowane
-
rodziny
wielopokoleniowe z zaburzeniami więzi
-
ubóstwo
w rodzinach
Istnieją różne teorie
pomagania m.in.:
-
teoria
doboru naturalnego:
Człowiek w drodze przystosowania
się do świata ma zdolność pomagania, przez co dłużej, bezpieczniej żyje, jego
byt jest bardziej bezpieczny, lepszy
-
teoria
zysków i strat
|
Straty |
zyski |
Pomogę |
|
|
nie pomogę |
|
|
|
|
|
Jeżeli straty przewyższają zyski to nie podejmujemy decyzji o
pomaganiu i odwrotnie.
-
teoria
altruizmu = empatii – człowiek jest altruistą poprzez empatię. Są to czynniki
związane ze sobą.
Co składa się na empatię:
-
własne
doświadczenie
-
wiedza
-
cechy
osobowościowe
-
emocje,
uczucia
-
wychowanie,
uwrażliwienia nas na drugiego człowieka
Empatia ma bardzo duże
znaczenie w pracy z dzieckiem, w jego zrozumieniu i pomaganiu mu. Trzeba
polubić dzieci, żeby zacząć im pomagać, a pomoc danemu dziecku była skuteczna.
Ofiarą przemocy seksualnej
pada około 10% dziewcząt i 11% chłopców.
-
kokietujący
– zna potrzeby dziecka, może je czymś przekupić, dziecko czuje się współwinne
-
zahamowany
– wycofany, nie umie nawiązać kontaktu z dorosłymi
-
sadystyczny
– doznaje przyjemności, gdy aktu przemocy seksualnej dokonuje z brutalnością
-
nieokreślone
dolegliwości somatyczne (bóle brzucha, głowy, wymioty )
-
często
opuszcza zajęcia szkolne
-
nieadekwatna
kontrola w domu (kontrole podczas wycieczek, imprez szkolnych)
-
przebycie
infekcji układu moczowego
-
przyznanie
się do aktywności płciowej (rozmowy, rysunki)
Przeprowadzając wywiad z
takim dzieckiem, tworzymy atmosferę bezpieczeństwa, intymności – słuchamy, nie
wypytujemy, zdobywamy zaufanie dziecka, mówimy o winie sprawcy.
-
zasinienie,
obrzęk wokół narządów płciowych
-
dyskomfort
w czasie chodzenia i siadania
-
otarcia
naskórka
-
niska
samoocena
-
zmiany
w sposobie jedzenia, niechęć do pewnych potraw, wymioty
-
nieuzasadnione,
nowe lęki
-
zaburzenia
snu, koszmary nocne
-
zmiana
osobowości – dziecko dotąd spokojne staje się agresywne, wulgarne, dokonuje
przemocy na innych dzieciach lub nadmiernie uległe
-
niepowodzenia
szkolne, brak koncentracji uwagi
-
wycofywanie
się z kontaktów społecznych, brak kontaktu z rówieśnikami
-
poziom
wiedzy wyszukany i nieadekwatny do wieku
-
narkomania
-
próby
samobójcze
-
osoby
są chore, małe dzieci, które nie umieją o tym powiedzieć
-
środowiska
izolowane, nie ma kontroli społecznej (sąsiadów)
-
alkohol
-
nadmierne
zagęszczenie w domu
-
małe
dzieci do 6 – 7 r. ż. – dziewczynki
-
chłopcy
w okresie dojrzewania są ofiarami pedofilów
-
dzieci
zaniedbane środowiskowo, dzieci, których matki również były molestowane
seksualnie
Ludzie wykształceni, młodzi
z dobrą pozycją społeczną, cieszący się autorytetem, najczęściej mężczyźni.
Nadużycie seksualne jest karalne
– każde zachowanie osoby dorosłej, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia
kosztem dziecka – ekshibicjonizm wobec dzieci, uwodzenie słowne, mające
podniecić, świadome czynienie z dzieci świadków aktów płciowych, zachęcanie do
pozowania do zdjęć pornograficznych oraz udziału w filmach pornograficznych.
Opracowała:
mgr Elżbieta WIĘCEK
2002-11-14